- Back to Home »
- ျမန္မာ့သုိင္း က်င့္စဥ္ »
- ျမန္မာႏိုင္ငံသိုင္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္စတင္ေပၚေပါက္လာပံုသမိုင္းအက်ဥ္း
Posted by : Unknown
Thursday, February 13, 2014
ျမန္မာႏိုင္ငံ သိုင္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကို ၁၉၆၆ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ (၁)ရက္ေန႕တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသိုင္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ တရား၀င္မဖြဲ႕စည္းမီွကတည္းက ျမန္မာ့သိုင္းပညာ သည္ ျမန္မာ့တို႕၏ ကိုယ္ပိုင္ရိုးရာ ခုခံကာကြယ္ တိုက္ခိုင္ႏိုင္ေသာ ပညာရပ္တစ္ခုအျဖစ္ တည္ရွိေနခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကိုယ္ခံပညာရပ္မ်ားသည္ ေရွးလြန္ခဲ့ေသာ (၈)ရာစုကတည္းက တည္ရွိခဲ့ေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရွိရပါသည္။ ပထမျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ကို ခရစ္ သကၠရာဇ္ (၁၀၄၄)ခုႏွစ္တြင္္ အေနာ္ရထားမင္းမွ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ပါသည္။ အေနာ္ရထားမင္းမတိုင္မီ ပုဂံေခတ္တြင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးခဲ့ၾကေသာ ပြဲေက်ာင္းဆရာမ်ားသည္ သိုင္း ပညာကိုအေျခခံ၍ ၾသဇာအာဏာ လႊမ္းမိုးမႈမ်ားရွိခဲ့ၾကသည္။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ ျမန္မာစစ္သည္မ်ားကို ျမန္မာ့သိုင္းပညာကို အသံုးျပဳ၍ ႏိုင္ငံေတာ္္ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကသည္မွာ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ား ခိုင္လံုစြာေတြ႕ရွိရပါသည္။ ျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ မင္းခမ္းမင္းနား အေဆာင္အေယာင္မ်ားတြင္ သိုင္းတုတ္ကို ကိုင္ေဆာင္၍ ေရွ႕မွေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ေပးရသူကို “ေရွ႕သိုင္းကိုင္” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ေနာက္မွ သိုင္းတုတ္သိုင္းကိုင္၍ စာင့္ေရွာက္ေပးရသူကို “ ေနာက္္သိုင္းကိုင္” ဟူ၍ ေခၚ ဆိုခဲ့ၾကပါသည္။
၁၈၂၄ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ က်ဴးေက်ာ္စစ္ (၃)ႀကိမ္ေၾကာင့္ ဓါး၊ လွံ၊ လက္နက္စြဲကိုင္ ေတာ္လွန္ရင္းမွ တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးနီး ျဖစ္ခဲ့ရေသာ
ျမန္မာ့သိုုင္းပညာရပ္သည္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဂ်ီစီ ဘီေအအေဆာက္အဦး၏ အမ်ဳိးသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားတြင္ သိုင္းပညာရွင္ ရွမ္းတရုတ္ ဦးဘရင္၊ ဦးဘသြင္၊ ဦးေမဓါ တို႕က တစ္ဖက္တစ္လမ္းမွပါ၀င္ရင္း သိုင္းပညာရပ္မ်ား ျပန္႔ပြားျခင္းျဖင့္လုပ္ငန္းမ်ား ျပန္လည္စတင္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ် ႏွင့္ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္မ်ားအုပ္စိုးစဥ္အခါက သိုင္းပညာသင္ၾကားသူ လူငယ္မ်ားႏွင့္သိုင္းပညာရွင္မ်ားကို ၄င္းတို႕အား ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မည့္ အေရးေတြးေၾကာက္
ကာ ျမန္မာ့သိုင္းပညာ မျပန္႕ပြားေစေရးအတြက္ လက္နက္ ဥပေဒမ်ား ျပဌာန္းကာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ တားဆီးပိတ္ပင္ျခင္း၊ အေရးယူ ဖမ္းဆီး အျပစ္ေပးျခင္း၊ ၄င္းတို႕အား စိုး ရိမ္ ေၾကာက္လန္႔ေအာင္ျပဳမႈျခင္း စသည္ျဖင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးတားဆီး ခ်ဳိး ႏွိမ္ခဲ့ၾကပါသည္။
နယ္ခ်ဲ႕က်ဴးေက်ာ္သူတို႕၏ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ ဖိႏွိပ္မႈမ်ားအၾကားမွ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ထက္သန္ေသာ သိုင္းပညာရွင္မ်ားႏွင့္ လူငယ္မ်ားသည္ နယ္ခ်ဲ႕သမားမ်ားမသိမျမင္ႏိုင္ သည့္ လူသူ ကင္းေ၀းလွေသာ ေတာေတာင္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း ေျမက်င္းမ်ားတူး၍ ညအခ်ိန္ လူေျခတိတ္ဆိတ္ခ်ိန္မ်ားတြင္လည္းေကာင္း လွ်ိဳ႕၀ွက္စြာ ဆင့္ပြားသင္ယူၾက ရင္းျဖင့္ ျမန္မာတို႕၏ ကိုယ္ပိုင္ရိုးရာအေမြအႏွစ္ျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့ရိုးရာသိုင္းပညာကို မေပ်ာက္ကြယ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ၾကပါသည္။
၁၃၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေတာင္သူလယ္သမားအေရးေတာ္ပံုမွစ၍ သိုင္းပညာရွင္မ်ား၏ပါ၀င္ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္ ဇာတိမာန္ထက္္သန္ေသာ ျပည္သူမ်ားအၾကားတြင္ သိုင္းပညာ ရပ္မ်ား ျပန္လည္ထင္ရွားလာခဲ့ပါသည္။
၁၉၄၂ ခုႏွစ္တြင္္ ျမန္မာ့သိုင္းပညာရပ္မ်ား ထင္ထင္ေပၚေပၚ ျပန္လည္္သင္ၾကားႏိုင္ခဲ့ၿပီး ဂ်ပန္စစ္သားမ်ား သယ္ေဆာင္လာခဲ့ေသာ ပညာရပ္မ်ားႏွင့္အၿပိဳင္ သင္ၾကားၾက ရင္း အာရွလူငယ္ေခတ္တြင္ အာရွလူငယ္အသင္းဥကၠဌ ဦးဘဂ်မ္း၊ အာရွလူငယ္အသင္္း ဥာဏဗလ တာ၀န္ခံဦးဘရွင္(ဗိုလ္မွဴးဘရွင္)၊ သိုင္းပညာရွင္ ဆရာႀကီး ဦးျပည္သိမ္းတို႕၏ ဦးေဆာင္မႈႏွင့္ မ်ဳိးခ်စ္္လူငယ္မ်ား၏ စည္းရံုးမႈျဖင့္ ေဒါက္တာဘေမာ္အစိုးရက ၁၉၄၄ခုႏွစ္ ျမန္မာျပည္လံုးဆိုင္ရာ သိုင္းၿပိဳင္ပြဲႀကီးကို ေကဘိုတိုင္ကၽြန္း (ယခု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ပန္းျခံေနရာ) တြင္ က်င္းပႏိုင္ခဲ့ပါသည္။ ပထမအႀကိမ္ ႏိုင္ငံံလံုးဆိုင္ရာ ဗန္တို၊ ဗန္ရွည္ၿပိဳင္ပြဲကို ၁၉၈၄ခုႏွစ္ တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ကိုယ္မင္းကိုယ့္ခ်င္းလမ္း၊ ျခံအမွတ္(ဂ) (ယခု ပန္းခ်ီ ပန္းပု အႏုပညာေက်ာင္း)တြင္လည္းေကာင္း၊ ဒုတိယအႀကိမ္ၿပိဳင္ပြဲကို ၁၉၅၁ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေအာင္ဆန္း အား ကစားၿပိဳင္ပြဲကြင္းတြင္ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။
အစိုးရမွ အသိအမွတ္ျပဳေသာ ျမန္မာ့သိုင္းၿပိဳင္ပြဲမ်ား က်င္းပႏိုင္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးရွိ သိုင္းပညာရွင္မ်ား စုေပါင္းမိၿပီး သိုင္းပညာျပန္႕ပြားေရးအတြက္ စဥ္ဆက္ မျပတ္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ရာ ျပည္ပ ဧည့္သည္ေတာ္မ်ား ျမန္မာ့သိုင္းပညာျပသျခင္း၊ တရုတ္ျပည္၀ူရွဴးပညာရွင္မ်ားအား ဧည့္ခံံျပသျခင္း၊ ရဲတပ္ဖြဲ႕၀င္၊ တပ္မေတာ္္၊ တကၠသိုလ္သိုင္း သင္တန္းမ်ား ပို႕ခ်ျခင္းစေသာ သိုင္းပညာထိန္းသိန္းျပန္႔ပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႕ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
၁၉၆၃ ခုႏွစ္၊ ဦးေဇာ္၀ိတ္ (အား/ကာ-ညႊန္ခ်ဳပ္ေဟာင္း)၏ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသိုင္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ကိုဖြဲ႕စည္းႏိုင္ရန္ ျပင္ဆင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။ အားကစားႏွင့္ကာယ ပညာဦးစီးဌာန ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသိုင္းအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ဖြဲ႕စည္းရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အားကစားလုပ္ငန္းမ်ားကို အနီးကပ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။